Vind rust en herbron in de privé sauna & wellness

Zo ga je veilig naar de sauna

Mag je zwanger gaan zweten in de sauna? En is de combinatie van alcohol en hitte om problemen vragen? Johan Van Looy van de Belgische Saunavereniging en Marika Hautala, verbonden aan het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, leggen het uit.

Volgens Johan Van Looy is naar de sauna gaan heel eenvoudig. ‘Je hoeft alleen maar naar je eigen lichaam te luisteren. Een saunabezoek moet vooral ontspannend zijn. Ben je een beginner, dan ga je het best in een sauna met lage temperatuur. Zo kan je langzaam de intensiteit van de sessie opbouwen’, zegt hij. ‘Iedereen heeft zijn eigen grenzen. Het is sowieso een goed idee om de laatste minuut rechtop te zitten om draaierigheid te voorkomen’, zegt hij.

Kinderen toegelaten
Van kleine kinderen tot zwangere vrouwen: Marika Hautala zegt dat iedereen naar de sauna kan. 'Volgens een Finse studie nemen ouders hun kinderen mee vanaf een leeftijd van 4,5 maanden. Er is geen leeftijdsgrens. Het is hierbij wel belangrijk om de lichaamstemperatuur van het kind in de gaten te houden. Hun lichaam kan de temperatuur niet zo goed reguleren als dat van volwassenen. Ook de bloeddruk van een kind stijgt sneller, wat duizeligheid kan veroorzaken. Kleinere kinderen blijven per sessie best maximaal vijf minuten in de hitte zitten of liggen.'

Zwanger zweten
Van Looy voegt eraan toe dat mama’s in spe gerust een sauna kunnen bezoeken - als ze zich daar goed bij voelen. ‘Het heeft geen impact op je ongeboren baby. De hitte heeft een effect op je bloedvaten en je opperhuid, maar veel dieper gaat dit niet. Dat bevestigt Hautala. ‘Volgens het STUK , de autoritaire Finse instantie die de veiligheid van nucleaire straling onderzoekt, kan zelfs een zweetsessie in een infraroodsauna, die dieper in de huid werkt, geen kwaad. Meer nog: in Finland was het zo’n honderd jaar geleden gebruikelijk om in een sauna te bevallen.’

Voor hartpatiënten
Een andere 'mythe' is dat mensen met hartproblemen de sauna moeten vermijden. Volgens Van Looy is dit niet helemaal juist. ‘Het is wel zo dat je er als hartpatiënt goed aan doet om aan je dokter te vragen of je erin mag.’ Hautala is her ermee eens en ziet ook de positieve kant voor je hart. ‘Hoge temperaturen zorgen ervoor dat het hart sneller gaat kloppen en dat kan het orgaan net beter doen functioneren. Een Japanse studie vergelijkt een saunasessie met een makkelijke wandeling.’

Tegen spierpijn
Sauna’s zouden ook wonderen doen voor spierpijn, maar dit moeten we volgens de experts toch met een korrel zout nemen. Bieden zeggen dat opwarming goed is om gespannen spieren te versoepelen. ‘Als je een ontsteking in de spier hebt, kruip je beter niet in de sauna. Warmte kan de ontsteking immers verergeren’, zegt Hautala.

Beter immuunsysteem
Van Looy is ervan overtuigd dat sauna’s je immuunsysteem verbeteren. ‘Je hebt het afwisselend warm en koud en dat heeft een positief effect. Als je durft kan je jezelf op een duik in de dompelton trakteren. Je koelt heel snel af en je lichaam krijgt een instant boost: je bloedvaten gaan sneller werken en je voelt je weer fit.’ Hautala nuanceert dat eens je ziek bent, een bezoek aan de sauna niet veel zal uithalen. ‘De hitte zal je griepje niet genezen. Het is zelfs afgeraden om de sauna te gebruiken als je koorts hebt. De warmte kan dan weer wel keelpijn en de symptomen van een milde verkoudheid verzachten. Vooral een stoombad is dan een goede optie.’

Alcohol
Volgens de kenners ga je beter niet naar de sauna als je een glas te veel op hebt. Zwaar alcoholgebruik kan immers uitdrogingsverschijnselen veroorzaken. ‘Als je te veel hebt gedronken, zal je makkelijker in slaap vallen of uitglijden in de sauna. In Finland drinken de mensen een of twee pintjes tijdens de sessie, maar de beste manier om je lichaam gehydrateerd te houden is door niet-alcoholische dranken te consumeren’, besluit Hautala.

Vijf extra weetjes over je bezoek aan de sauna:

- Uit onderzoek blijkt dat je na een sessie makkelijker in slaap valt en de hoeveelheid diepe slaap toeneemt.
- Je kan nooit te veel naar de sauna gaan. Je moet er gewoon op letten dat je niet uitdroogt.
- Mineraalwater, geen kraantjeswater, is het meest geschikte drankje om je lichaam te hydrateren. De reden? Je lichaam verliest veel mineralen tijdens het zweten.
- Als je naar een klassieke sauna gaat, zal je geen gewicht verliezen. Je zal vooral veel vocht verliezen.
- Een infraroodsauna werkt lokaal en de straling dringt zo’n 4 tot 5 centimeter in de huid. Hierdoor wordt de vetlaag bereikt, waardoor je wel een klein beetje kan afvallen.